De spoorlijn Arnhem-Nijmegen. De verbinding Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Oberhausen. En niet te vergeten: de Betuweroute. Allemaal worden ze in meer of mindere mate geraakt door de werkzaamheden die voor project ViA15 moeten worden uitgevoerd. Zo veel verschillende spoorlijnen voor één project: dat maken ze bij ProRail niet vaak mee, vertelt Jiska Kazius. Zij is projectmanager spoorinfrastructuur bij ProRail. ProRail is als spoorbeheerder verantwoordelijk voor onder andere wijzigingen en uitbreidingen aan het (hoofd)spoorwegennet. ‘Het gaat niet alleen om veel spoorlijnen, maar ook om veel verschillende vervoerders. NS, NS Internationaal, Arriva, Breng, Abellio, diverse goederenvervoerders. Met al die partijen moet worden afgestemd als er werkzaamheden rond het spoor plaatsvinden.’
Over en onder het spoor
En er staat nogal wat op stapel binnen project ViA15. Zo bouwt GelreGroen in opdracht van Rijkswaterstaat een groot viaduct over de Betuweroute vlakbij de ingang van de spoortunnel aan de westzijde van het Pannerdensch Kanaal. Bij Helhoek gaat de nieuwe A15 onder de spoorlijn Arnhem-Oberhausen door. Bij Hengelder loopt de spoorlijn Arnhem-Winterswijk onder de A12; daar komt straks een extra rijstrook bij.
Juist vanwege de grote impact van de werkzaamheden op het spoor, is ProRail al in een vroeg stadium betrokken bij het project. ‘Wij toetsen de ontwerpen van GelreGroen aan onze voorschriften’, vertelt Jiska Kazius. ‘Het allerbelangrijkste voor ProRail is een veilige berijdbaarheid van het spoor. Daarom kijken we heel kritisch naar de effecten die de werkzaamheden zouden kunnen hebben. Ook tijdens de bouw zullen we hier scherp op zijn.’
Trein Vrije Periodes
Om het werk goed en veilig te kunnen doen, zal op sommige momenten gewerkt worden in een zogenoemde Trein Vrije Periode (TVP) worden ingesteld. Er rijden dan tijdelijk geen treinen op een bepaald tracé. Uiteraard gebeurt dit in nauw overleg met ProRail en de vervoerders.
Alles in afstemming
Voor Jiska Kazius is ViA15 een bijzonder project, juist omdat het zo groot en complex is. ‘Alles gebeurt in afstemming tussen ProRail, Rijkswaterstaat, GelreGroen en vervoerders. Die samenwerking verloopt goed; er is veel wederzijds begrip. Samen proberen we de zaken zo goed mogelijk in te regelen, maar er kan straks in de uitvoering natuurlijk altijd iets onvoorziens optreden. Ik heb er alle vertrouwen in dat we daar samen uitkomen.’
Ze vervolgt: ‘Weet je wat ook zo bijzonder is aan dit project? Dat het spoor helemaal niet verandert! De machinisten hebben straks een iets ander uitzicht, maar de spoorinfrastructuur blijft exact hetzelfde.’